27 oktober 2014

Daniel Boulanger


92, Senlis (Oise), 27 oktober, doodsoorzaak onbekend

Frans (scenario)schrijver en gelegenheidsacteur. Winnaar van de Prix Goncourt 1974 voor zijn roman Fouette, cocher! was ook een van de scherpste scenario- en dialoogschrijvers van de nouvelle vague. Oscarnominatie voor  het originele scenario van L’homme de Rio (Philippe de Broca, 1964), samen met Jean-Paul Rappeneau, Ariane Mnouchkine en De Broca. Filmdebuut als dialoogschrijver van Les jeux de l’amour (tevens acteur; De Broca, 1960). Schreef ook het in Locarno onderscheiden script voor Le farceur (scenario & dialoog; De Broca, 1962),
Le bal des espions (sc & dial; Michel Clément, 1960), La récréation (met Jean Seberg; Fabien Collin en François Moreuil, 1961), L’amant de cinq jours (De Broca, 1961), het segment La gourmandise in Les sept péchés capitaux/De zeven hoofdzonden (sc & dial; De Broca. 1962), Cartouche (De Broca, 1962), het segment Une nuit avec une vedette in Les veinards (De Broca, 1963), Peau de banane/De avonturiers (Marcel Ophüls, 1963), Échappement libre (sc & dial; Jean Becker, 1964), Angélique, marquise des anges/Angelique, markiezin van de engelen (dial; Bernard Borderie, 1964), Merveilleuse Angélique/Angelique, de weg naar Versailles (dial; Borderie, 1965), Marie Chantal contre dr. Kha (dial; Claude Chabrol, 1965), Les tribulations d’un chinois en Chine (sc & dial; De Broca. 1965), La vie de château (dial; Rappeneau, 1966), Monnaie de singe/Bajes in…bajes uit… (dial; Yves Robert, 1966), Tendre voyou (Becker, 1966), Le roi de coeur/King of Hearts (sc & dial; De Broca, 1966),
Le voleur (dial; Louis Malle, 1967), Un homme de trop (dial; Costa-Gavras, 1967), het segment Mademoiselle Mimi in Le plus vieux métier du monde/The Oldest Profession (met Jeanne Moreau; De Broca. 1967), La route de Corinthe/Aan een zijden draad (sc & dial; Chabrol, 1967), de dialogen van de segmenten William Wilson (Malle) en Metzengerstein (Roger Vadim) in Histoires extraordinaires (1968), Le diable par la queue/De duivel bij z’n staart (sc & dial; De Broca, 1969), Les caprices de Marie (sc & dial; De Broca, 1970), Les mariés de l’an II (dial; Rappeneau, 1970), La maison sous les arbres/The Deadly Trap (bewerking; René Clément, 1971), Les pétroleuses (met Brigitte Bardot en Claudia Cardinale; Christian-Jaque, 1972), Pas folle la guêpe (bew & dial; Jean Delannoy, 1972), L’affaire Dominici (Claude Bernard-Aubert, 1973), Deux hommes dans la ville (José Giovanni, 1973), Police Python 357 (sc & dial; Alain Corneau, 1976), sc & dial van Une femme fidèle (met Sylvia Kristel; Vadim, 1976), La menace (sc & dial; Corneau, 1977),
Ils sont grands, ces petits (bew & dial; Joël Santoni, 1979), Le cheval d’orgueil (bew & dial; Chabrol, 1980), Les cavaliers de l’orage (bew & dial; Gérard Vergez, 1984), Chouans! (sc & dial; De Broca, 1988) en La Révolution Française (Robert Enrico en Richard T. Heffron, 1989). Speelde vele filmrolletjes, waarvan vooral dat van Antoine Doinels buurman, de tenor, in Domicile conjugal/ Bed and Board (François Truffaut, 1970) het best in de herinnering blijft. Ook in beeld als politie-inspecteur Vital in À bout de souffle (Jean-Luc Godard, 1960), als Ernest in Tirez sur le pianiste (Truffaut, 1960), L’œil du malin (Chabrol, 1962), La mariée était en noir/The Bride Wore Black (Truffaut, 1968), Toute une vie (Claude Lelouch, 1974) en als bankdirecteur in La zizanie/Onkruid vergaat niet (Claude Zidi, 1978).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten